Home
Υποψήφιος Διδάκτορας: 
Ιωάννα Νούλα
Τμήμα: 
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης
Σχολή: 
Σχολή Επιστημών του Ανθρώπου
Επιβλέπων: 
Αν. Καθ. Γκόβαρης Χρήστος (govaris@uth.gr)
Τριμελής Επιτροπή: 
(1) Χρήστος Γκόβαρης (2)Ελένη Χοντολίδου (3)Όλγα-Γιασεμή Σαραφίδου

Σκοπός της έρευνας αυτής είναι η μελέτη και ανάδειξη του τρόπου με τον οποίο τα παιδιά του δημοτικού σχολείου οικοδομούν την έννοια του πολίτη. Ειδικότερα ενδιαφέρει να αναδειχθεί ο τρόπος με τον οποίο οι παιδαγωγικές πρακτικές επηρεάζουν τις εννοιολογήσεις των μαθητών οι οποίες σχετίζονται με την έννοια της πολιτειότητας. Επίσης στόχος είναι να γίνει κατανοητή η θεώρηση της έννοιας της ετερότητας σε σχέση με αυτή του πολίτη από την υπό μελέτη ηλικιακή ομάδα.

Επιπλέον στα όρια της εργασίας επιδιώκεται να αναδειχθεί ο τρόπος με τον οποίο η ιδιότητα του πολίτη συναρτάται με την έννοια της εθνικής ταυτότητας. Τέλος, στόχος είναι να διερευνηθεί πώς επηρεάζουν οι πρόσφατες κοινωνικο-οικονομικές εξελίξεις τις κατασκευές των παιδιών για την πολιτειότητα.

Για τη συλλογή των δεδομένων θα πραγματοποιηθεί μια εθνογραφική μελέτη περίπτωσης στο πλαίσιο της οποίας πηγές θα αποτελέσουν οι λόγοι των μαθητών,  των εκπαιδευτικών αλλά και οι πρακτικές που ακολουθούνται εντός και ενίοτε εκτός τάξης. Η έρευνα ωστόσο δε θα περιοριστεί απλώς στη μελέτη του γλωσσικού σημειωτικού συστήματος, αλλά θα προχωρήσει και στην εξέταση άλλων τροπών επικοινωνίας στο πλαίσιο της σχολικής τάξης.

Βασική παραδοχή για τη διεξαγωγή της έρευνας αποτελεί το γεγονός ότι η διαμόρφωση της υποκειμενικότητας του παιδιού αποτελεί αντικείμενο διαπραγμάτευσης ενός αριθμού ταυτοτήτων και η μετανεωτερική αντίληψη για το υποκείμενο και ειδικότερα αυτή του Foucault, o οποίος προσδιορίζει το τελευταίο ως “αλληλεπιδρόν” (Biesta, 1998). Η έρευνα αναμένεται να βοηθήσει στην κατανόηση της εμπλοκής των παιδιών με την έννοια της πολιτειότητας η οποία βρίσκεται σε διαλεκτική σχέση με τη θεμελιώδη αξία της δημοκρατίας. Ακόμη μέσα από την επεξεργασία των δεδομένων εκτιμάται ότι θα φωτιστούν κάποιες από τις ανάγκες που υφίστανται αναφορικά με τη διδακτική του αντικειμένου της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής.

  • English
  • Ελληνικά

Είσοδος Χρήστη